سوال و جواب

بازگشت خون وریدی اندام تحتانی به سوی قلب ازطریق رگهای عمقی و سطحی پا انجام می شود. رگهای عمقی از داخل عضلات ماهیچه و ران عبور می نمایند . هنگام راه رفتن با انقباس این عضلات, فشار وریدی در این رگها افزایش پیدا می کند وخون با کمک دریچه های وریدی به بالا هدایت می شود.

 واریس, بعلت نارسائی دریچه های وریدی, به اصطلاح “لانه کبوتری”, بین رگهای سطحی و عمقی بوجود می اید. کار این دریچه ها هدایت یک طرفعه خون از سیستم سطحی به عمقی می باشد. با از کار افتادن این دریچه ها خون از سیستم عمقی که تحت فشار بالاتر از سیستم سطحی می باشد, به طور غیر طبیعی و در جهت معکوس, از طرف بالا به پائین, وارد وریدهای کم فشار سطحی می شود و موجب گشاد و پیچ وخم دار شدن این رگها می شود. این رگهای گشاد شده را را واریس می نامند, و هنگام ایستادن پر از خون شده و در زیر پوست نمایان می شوند ولی در حالت خوابیدن ازخون تخلیه و دیده نمی شوند.

 حرکت معکوس خون درتنه اصلی رگ سافن, کلید درک علائم گوناگون  بیماری وریدی مزمن می باشد, که جزئیات ان فقط در این چند سال اخیر شناسائی شده است. این پدیده, سیستم التهابی و انعقادی پاها را فعال می نماید , که نتیجه آن, به غیر ازایجاد درد و سنگینی  , میتواند مشکلات دیگری را نیز در بر داشته باشد. یکی از اینها, به دلیل ایجاد التهاب مزمن در ناحیه مچ پا, تغییر رنگ پوست و نهایتآ در صورت ادامه, زخم مچ پا می باشد. عارضه دیگری, لختگی خون در رگهای واریسی است, که با پیشرفت به رگهای عمقی, احتمال حرکت به ریه  یا ” امبولی ” را امکان پذیر می نماید.

بنابر نظریه فوق , برای درمان واریس, لازم است که برگشت جریان معکوس خون( venous reflux) در تنه اصلی رگ سطحی و یا همان رگ سافن متوقف گردد.  این کار با استفاده از جراحی باز و خارج نمودن رگ انجام می شود ولی در حال حاضربه دلیل عوارض کمتر و دوام بهتر,ترجیح داده می شود که در صورت امکان, درمان با استفاده از تاباندن نور لیزر به داخل رگ انجام شود. قسمت دوم درمان, شامل خارج یا مسدود نمودن رگهای واریسی می باشد, که قسمتی از این کار در همان مرحله اولیه  لیزر و قسمت پایانی در صورت نیاز, چندین هفته بعد از عمل, توسط تزریق ماده رگ خشک کن به داخل واریس باقی مانده انجام می شود

بعد از انجام عمل لیزر داخل رگ اين دستورات را انجام دهید. كليك كنيد

1 دیدگاه برای “سوال و جواب

  1. با سلام

    دختری بیست و چهار ساله هستم که به دلیل تستسترون بالا که منجر به هیرسوتیسم برایم شده بود به متخصص غدد مراجعه کردم و ایشان برایم قرص اسپیرونولاکتون و قرص دیان تجویز کردند. دو ماه مصرف کردم و پس از علایم هیرسوتیسم کاهش یافت اما در پاهایم وریدهای واریسی نازک و در برخی جاها ضخیم تر پیش امده. ایا این ها به دلیل مصرف دیان است؟ بعد از دو ماه که به متخصص غدد مراجعه کردم به جای دیان به من قرص سیپترون کامپاند داده اند. ایا این قرص هم مانند دیان باعث افزایش وریدها میشود؟ ایا با قطع مصرف این دارو وریدهایم خود به خود میروند؟

    سپاس از توجهتان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>